lördag 13 oktober 2007

LSD, någon?

Jag sitter här i min absoluta ensamhet och läser artiklar på Aftonbladet.se, om ungdomsvåldet som blivit så förstorat nu när det i förra helgen inträffade i centrala Stockholm istället för ute i förorterna. Jag menar inte att det är något fel med att det blev uppmärksammat, inte alls, det är jättebra - men alldeles för sent.
Jag anser att det är synd att det ska uppmärksammas först nu, när en kille ur övre medelklassen blir mördad, för det ska aldrig behöva gå så långt. Ingen ska bli mördad - vare sig det är förortsunge eller överklassunge, så enkelt är det. Man ska inte gå på fester när man är femton år gammal och kunna dricka obehindrat med sprit, jag är glad att jag inte gjorde det när jag var i den åldern. Men samtidigt känns det som om det förändrats något kollosalt sen jag var i den åldern, tre år sen, inte hände detta då? Jag vet att det förekom skit i olika städer runt om i landet, men inte var väl ungdomsvåldet lika stort och utbrett då som nu?
Jag läste Lasse Anrells krönika (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article994229.ab) om ungdomsvåldet och blev faktiskt berörd, jag har aldrig haft något för honom, men han skrev otroligt bra angående detta.

Iallafall, även om jag är tjugo mil bort ifrån där det händer, just nu, så blir jag rädd, antagligen livrädd, för vad som ska fortsätta. Vart världen egentligen är påväg, vem vill skaffa tillexempel barn i denhär världen, där det finns risk att man blir ihjälsparkad när man är ute med några vänner på en helg. Inte vill väl någon utsätta sitt eget barn för sånt. Jag pratade med Jesper idag, om en helt annan sak, men det rörde ändå människor, och att man på ett sätt kan se vissa livsstilar som dödliga, för att man inte för sin generation vidare, fortsätter ungdomsvåldet tror jag att det finns dom som kommer sluta skaffa barn, av rädsla. Det är alltså dödligt, på annat sätt än att det faktiskt finns dom som dör. Det kan finnas dom som aldrig föds.

De som mördade Riccardo förra helgen är födda år 1991, när jag läste det satt jag still i flera minuter och bara såg framför mig, de är lika gamla som min lillasyster. Hon är 16 år gammal, har hela livet framför sig. Likadant borde et vara för dem, men dom har börjat livet med att mörda.



Jag tror inte jag vill leva i denhär världen längre

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är så jävla hemskt. Allt blir värre o värre bland barn o ungdomar. Jag robin o crille var ute o gick, vi mötte på två småflickor som började kasta sand o skrika massa dumma saker till oss. :S när man var liten vågade man knappt ens gå fram om det var några äldre som satt på en bänk, men nu så börjar dom bete sig som jagvet inte vad. Allt känns som tragiskt med världen nu. "Allt var bättre förr" börjar få en mening.